Det har nog inte undgått någon att det är mycket arbete som pågår i Kvarnen. Arbete med att byta ut våra gamla passersystem (porttelefoner) närmar sig sitt slut, det gamla systemet var slut och det fanns inte reservdelar till vår modell. Under våren kommer byte av brandgasluckor (takfönster i trapphusen) ske i vissa hus där dessa är gamla och slitna. Som ni kan läsa mer om nedan påbörjas arbete med stammar och balkonger inom kort.
Balkonger
Uppgifter
Föreningen har under hösten arbetat intensivt med att samla in samtycke från samtliga berörda. Vi har erhållit samtycke från samtliga berörda utom en. Detta innebär tyvärr att Föreningen tvingades ta ärendet till Hyresnämnden. Styrelsen har efter avstämning med jurist beslutat att låta påbörja arbetet med balkongerna i väntan på Hyresnämndens beslut. Anledningen till detta är att balkongerna är i så pass dåligt skick att styrelsen bedömer det som en säkerhetsrisk att inte vidta någon åtgärd alls. Vidare sparar föreningen åtskilliga miljoner kronor om balkongprojektet kan samordnas och utföras samtidigt som stambytet (främst då bytet av värmeledningarna i mark måste anpassas till grundläggningen för de nya balkongerna).
Styrelsen har nu möten med vår balkongentreprenör RK Teknik. Vi kommer inom kort gå ut med information om tidsplan för balkongentreprenaden.
Styrelsen avser beställa container för er som har saker på balkongerna som behöver slängas. Vi kommer annonsera datum för container på de digitala tavlorna.
Stambytet
Uppgifter
Målet är att påbörja stambytet i april. I skrivande stund hjälper HSB oss med att samla in samtyckesblanketter. När samtliga i ett hus givit sitt samtycke kan stambytet påbörjas.
I samband med Stambytet har styrelsen valt att byta föreningens kulvertar. Kulvertar innehåller värmeledningar till varmvatten och elementen. Dessa ledningar ligger i marken och det kommer kräva omfattande grävningsarbeten runt våra hus för att förlägga de nya ledningarna på plats. Ledningarna förläggs på ca 1,5 meters djup ner i marken. Ledningarna är välisolerade vilket ska minska energiförlusterna och minska energiförbrukningen och därmed kostnaderna för föreningen.
Om allt går enligt plan så kommer stambytet påbörjas i hus A och därefter i bokstavsordning, se lista nedan. Entreprenören kommer även byta radiatorventiler och el centraler. Det är vår entreprenör, Våtrumsteknik som fortsättningsvis kommer informera er om arbetet. I god tid innan arbete ska påbörjas i ert hus kommer ni få mer information samt göra era val och tillval.
Preliminär tidsplan:
Hus A (Kvarnvägen 32-36), April 2022 - November 2022
Hus B (Kvarnvägen 22-26), September 2022 - April 2023
Hus C (Kvarnvägen 4-8), Februari 2023 - Juli 2023
Hus D (Kvarnvägen 40-44), Augusti 2023 - Oktober 2023
Hus E (Kvarnvägen 46-50), September 2023 – November 2023
Hus F (Kvarnvägen 12-18), Oktober 2023 - December 2023
Hus G (Vibblabyvägen 13-15), Januari 2024 - Mars 2024
Hus H (Vibblabyvägen 7-11), Februari 2024 – April 2024
Frågor från extrastämma stambyte
Uppgifter
Nedan svarar styrelsen på de frågor som lyftes på den extra föreningsstämman:
1) Vem har ansvar vid ev. vattenläcka efter genomfört stambyte? Stambytet omfattas av 5 års garanti där entreprenören ansvarar för ev skador som beror på felaktigt utfört arbete. Du som boende anmäler fel som vanligt till HSB.
2) Behöver köksskåpen demonteras vid stambytet? Om så krävs så ska entreprenören montera tillbaka skåpet efter utfört arbete.
3) Kommer hantverkare vara vaccinerade? Vi kommer fråga, men anställda har ingen skyldighet att svara. Ingen kan tvingas vaccinera sig. Entreprenören är mån om att ingen boende eller anställd ska smittas och kommer vidta försiktighet och följa rådande rekommendationer.
4) Kan boende få nyttja ev. tillgodopengar från stambytet för att göra tillval till balkongerna? Styrelsen har beslutat att ej tillåta detta då det är olika entreprenörer och det skulle medföra omfattande administration som belastar styrelsen under en period som redan omfattar extra mycket arbete.
Inre fonden avslutas
Uppgifter
På er månadsavi finns en rad med texten ”Behållning på fonden för inre underhåll..” i slutet av raden framgår ett belopp. Detta är den inre fond som föreningen haft. Styrelsen beslutade för många år sedan att avsluta avsättning till den inre fonden. Vilket resulterar i att summan inte ökar. Nu har styrelsen beslutat att avsluta dessa konton då det kostar föreningen pengar att administrera dessa. Beloppen ni ser på er avi är saldot på er fond. Ni kan med bifogad blankett få dessa utbetalda av HSB. Senast den 2022-06-30 behöver ni ha skickat in ifylld blankett till HSB för utbetalning. Därefter avslutas er fond och kvarstående saldo övergår till föreningens gemensamma kassa.
I blanketten under rubriken Belopp kan ni uppge ALLT så utbetalas hela beloppet.
Som vi tidigare informerat är pingisrummet stängt under stambytet, samtliga som kvitterat ut nyckel ombeds återlämna denna snarast möjligt. Kontakta Maria Bonaparte på tel. 073-951 56 99 om du har en nyckel. Tack på förhand.
Gästlägenheten
Uppgifter
Styrelsen har beslutat att gästlägenheten stängs för nyttjande under stambytet. Även den ska få nya stammar och renoverat badrum.
Vi använder cookies (kakor) för att säkerställa att du får en bra upplevelse på vår webbplats. Om du avvisar användningen av kakor kanske den här webbplatsen inte fungerar som förväntat.
Acceptera alla
Avvisa allt
Analytics
Verktyg som används för att analysera data för att mäta effektiviteten på en webbplats och för att förstå hur den fungerar.